راهنمای سفر به اصفهان برای مشهدی ها

در وصف اصفهان، یکی از زیباترین شهرهای ایران و البته جهان هر چه بگوییم، باز هم حق مطلب آن ادا نخواهد شد؛ شهری که جاذبه‌های تاریخی، طبیعی، معماری، فرهنگ و هنر در آن به اوج خود رسیده و از گذشته تا امروز آوازه‌اش در تمام دنیا پیچیده است. در این مطلب قصد داریم از یک شهر بزرگ در شمال شرق ایران برنامه سفر به نصف جهان را بچینیم و از مشهد راهی اصفهان شویم. در این برنامه‌ریزی به بهترین زمان سفر، انواع روش‌های حمل‌ونقل، طول مسیر، اقامت در اصفهان و جاذبه‌های دیدنی نصف جهان اشاره خواهیم کرد تا یک برنامه جامع برای سفر خود داشته باشید.

بهترین زمان سفر به اصفهان

هر مقصدی را باید در بهترین زمان آن ببینید؛ در غیر این صورت ممکن است بخش زیادی از جاذبه‌های مقصدتان را از دست بدهید. پس برای سفر اولین نکته‌ای که باید در نظر بگیرید، این است که باید در چه فصلی به مقصد مورد نظرتان سفر کنید.

اصفهان از جمله شهرهایی است که در بهار و پاییز بسیار تماشایی می‌شود. بهاری که در صورت جاری بودن زاینده‌رود، بسیار درخشان خواهد بود و قدم زدن در خیابان جلفا با درختان پر شکوفه، حس تازگی را در شما زنده می‌کند. فصلی که اگر مسافر اصفهان باشید، سخت می‌توانید از آنجا دل بکنید.

در پاییز هم با وجود رنگ‌های شگفت‌انگیزی که همه جا را پر می‌کند، اصفهان شما را شیفته خود خواهد کرد. جلوه برگ‌های پاییزی در محله چهارباغ باعث می‌شود از قدم زدن در آنجا سیر نشوید. هوای خنک شب‌های اصفهان را برای شما زنده‌تر می‌کند و می‌توانید تماشای پل‌های اصفهان را در برنامه‌تان بگنجانید که با نورپردازی، خود را بیشتر به رخ می‌کشند.

در تابستان و زمستان ولی گرما و سرمای هوا شاید لذت سفر شما را کمتر کند، اگرچه که این شهر آنقدر دیدنی است که از هیچ نظر برای شما کم نمی‌گذارد، ولی بدون شک سفر در بهار و پاییز آن با چشم‌اندازهای زیبا و تماشایی و هوای معتدل، بسیار لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

البته که اگر مسافر بهار هستید و چندان به شلوغی شهر و ازدحام برای دیدن جاذبه‌های مختلف، علاقه‌ای ندارید، تعطیلات نوروز را برای سفرتان انتخاب نکنید؛ چرا که اصفهان در این ایام شلوغ‌ترین روزهای خود را در تمام سال پشت سر می‌گذارد. اما اگر دیدن اصفهان زنده و پر مسافر برای شما هم جذاب است، تعطیلات نوروز می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد.

چند روزه بریم و چقدر تو راهیم؟

اصفهان را اگر روزها هم ببینید باز جاذبه‌های زیادی ندیده باقی می‌ماند. اما از آنجایی که همیشه فرصت محدود است و دیدنی‌ها بسیار، پس چاره‌ای جز یک برنامه‌ریزی دقیق برای حداکثر استفاده از زمان خود را نخواهید داشت.

از آنجایی که فاصله مشهد تا اصفهان روی نقشه بیش از هزار کیلومتر است، اگر قصد سفر زمینی داشته باشید، باید تعداد روزهای سفرتان را بیشتر کنید. در صورتی که سفر هوایی را برای رفتن به اصفهان انتخاب می‌کنید، محدودیت کمتری برای تعداد روزهای سفر خود دارید.

سفر هوایی نسبت به سفر زمینی هزینه بیشتری دارد که این مورد را می‌توانید با خرید بلیط هواپیما مشهد به اصفهان و بلیط هواپیما اصفهان به مشهد لحظه آخری مدیریت کرده و با قیمت کمتری سفر کنید. در این صورت حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه در مسیر رفت خواهید بود و همین زمان را برای برگشت نیز باید در نظر بگیرید. با این توصیف می‌توانید یک برنامه سفر از سه روز تا یک هفته برای گشت‌وگذار در اصفهان تدارک ببینید.

اما سفر زمینی زمان بیشتری می‌طلبد. اگر مسیر ریلی را برای رفتن به اصفهان انتخاب می‌کنید، با خرید بلیط قطار اصفهان مشهد حدود ۱۸ ساعت در راه خواهید بود. اتوبوس هم کمی از قطار سریع‌تر است و حدود ۱۷ ساعت زمان می‌برد تا به مقصد برسید. پس در این روش جهت برنامه‌ریزی سفر باید دو روز را برای رفت و برگشت در نظر بگیرید و حداقل دو الی سه روز اصفهان‌گردی کنید که در این صورت برنامه سفر شما می‌تواند یک برنامه ۵ روزه و بیشتر باشد.

بهترین مسیر و وسیله برای رفتن به اصفهان از مشهد

با توجه به آنچه در مورد روش‌های سفر به اصفهان گفتیم، به‌طور کلی باید گفت که برای سفر از مشهد به سمت اصفهان شما چند گزینه پیش رو دارید که بر اساس زمان، شرایط و بودجه سفر خود باید هر یک را انتخاب کنید.

  • سفر با هواپیما
  • سفر با قطار
  • سفر با اتوبوس
  • سفر با خودروی شخصی

اینکه بهترین روش برای رفتن به اصفهان کدام است، کاملا به شما بستگی دارد. بدون شک سفر هوایی سریع‌ترین و راحت‌ترین روش برای رسیدن به مقصد است اما در صورتی که مشکلی از بابت قیمت بلیط هواپیما نداشته باشید؛ چراکه باعث افزایش هزینه‌های کلی سفر شما می‌شود. گرچه که به اندازه چشم‌گیری در زمان شما صرفه‌جویی می‌کند.

در مقابل سفر زمینی هزینه کمتری دارد و برای یک برنامه‌ریزی اقتصادی بهترین گزینه است که در این روش باید زمان کافی داشته باشید. سفر با قطار نسبت به اتوبوس راحتی بیشتری دارد و در طول راه می‌توانید استراحت کنید و معمولا برای بیشتر مسافران اولویت پیدا می‌کند. اما اتوبوس سریع‌تر از قطار است و با وجود انواع اتوبوس‌های vip، محدودیت‌هایی که قبلا در سفر وجود داشت، از بین رفته و احساس راحتی بیشتری دارید.

۶ تا از جاذبه های اصفهان که نباید از دست بدید!

دیدنی‌های اصفهان را نمی‌توان در یک لیست کوتاه خلاصه کرد. در گوشه گوشه این شهر پر است از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی. اما در سفر به اصفهان اگر چند جاذبه معروف آن را نبینید، یعنی چیزی از این شهر و زیبایی‌هایش ندیده‌اید. پس اگر سفر شما کوتاه است یا می‌خواهید با یک اولویت‌بندی جاذبه‌های اصفهان را ببینید، در ادامه شش مورد از مهم‌ترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

میدان نقش جهان

اولین جایی که باید در اصفهان‌گردی به سراغ آن بروید، میدان تاریخی نقش جهان و عمارت‌های باشکوهی است که دور تا دور این میدان مستطیل شکل قرار گرفته‌اند. عمارت‌هایی که هر یک به تنهایی دلیلی برای رفتن به اصفهان به‌شمار می‌روند و شامل عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد امام و سر در قیصریه است که منتهی به بازار قدیمی اصفهان می‌شود.

پل‌های اصفهان

برای تماشای زاینده‌رود، بهترین جایی که می‌توانید انتخاب کنید، پل‌های تاریخی اصفهان است که از بین آن‌ها سی و سه پل و پل خواجو از همه معروف‌ترند. دو پل آجری که هر یک با معماری منحصر به‌فردی در دوران صفویه احداث شده‌اند و علاوه‌بر زیبایی و شکوه، بیش از چهار صد سال است که محکم و پابرجا بر روی زاینده‌رود قرار گرفته‌اند و از نظر کاربردی نه تنها یک پل برای گذر که به‌عنوان یک سد و سیل‌بند کاربرد داشته و باعث هدایت آب می‌شوند.

چهل ستون

کاخ‌های اصفهان، بخش دیگری از جاذبه‌هایی هستند که در اصفهان‌گردی نباید از دست بدهید. یکی از مهم‌ترین کاخ‌ها، عمارت چهل ستون است که نام آن ممکن است کمی شما را به اشتباه بیندازد. این کاخ یک ورودی سرسبز با حوضی مشرف به عمارت دارد که پس از گذر از آن به ساختمان اصلی با ۲۰ ستون در ایوان می‌رسید. دلیل نام‌گذاری این کاخ انعکاس ۲۰ ستون در آب حوض بوده که در مجموع ۴۰ ستون را به نمایش می‌گذارد.

کلیسای وانک

در برنامه اصفهان‌گردی باید جایی را برای کلیساهای این شهر هم خالی بگذارید که در بین آن‌ها کلیسای وانک با معماری زیبا و نقاشی‌های دیدنی از همه معروف‌تر است. علاوه‌بر این داخل کلیسا یک موزه وجود دارد که دیدن آن را هم نباید از دست بدهید.

خیابان جلفا

قدم زدن در یک خیابان سنگ فرش شده تاریخی با وجود کافه‌هایی که در دو طرف آن قرار دارند، یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که به هیچ وجه نباید از دست بدهید. جایی که هر زمان به آن بروید، عکاسان زیادی را می‌بینید که به‌عنوان لوکیشن عکاسی خود، زیبایی‌های این منطقه را انتخاب کرده‌اند.

منار جنبان

شگفتی‌های اصفهان تمامی ندارد. یکی از شگفت‌انگیزترین بناها در این شهر، عمارت منارجنبان است. عمارتی که دارای دو مناره با ارتفاع ۱۷ متر و ۹ متر است و با تکان دادن یکی از آن‌ها، مناره دیگر به لرزه می‌افتد. دسترسی به این مناره‌ها از طریق یک درگاه کوچک و پلکان مارپیچی در بالای عمارت امکان‌پذیر است.

این جاذبه‌ها فقط بخشی از دیدنی‌های اصفهان بودند که در برنامه‌ریزی سفر خود حتما باید آن‌ها را در اولویت قرار دهید، گرچه که اصفهان آنقدر جاذبه‌های دیدنی دارد که اگر چندین بار هم به آنجا سفر کنید باز هم جاذبه‌ای برای دیدن وجود دارد. شهری که کوچه و پس کوچه‌های آن هم شگفتی در دل خود دارد و به‌عنوان یک شهر توریستی هر آنچه از امکانات اقامتی و رفاهی انتظار داشته باشید را برای شما مهیا می‌کند تا علاوه‌بر اینکه از سفر خود لذت ببرید، دغدغه‌ای از بابت امکانات آنجا نداشته باشید.

پس سفر به اصفهان را به هیچ وجه از دست ندهید و با انتخاب روش سفر مناسب و رزرو هتل در اصفهان، از تماشای یکی از دیدنی‌ترین شهرهای ایران لذت ببرید.

خوشبختانه اصفهان از جمله شهرهایی است که از نظر حمل‌ونقل و اقامت دغدغه‌ای برای شما باقی نمی‌گذارد. یعنی هر زمان، با هر بودجه و شرایطی بخواهید به آنجا سفر کنید، همه چیز برای سفر شما مهیاست.

Rate this post
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.